piątek, kwiecień 19, 2024

Zdrowie i ekologia

Nowatorski program profilaktyki zdrowotnej dla dzieci i młodzieży połączony z aktywnością pro-ekologiczną.

Więcej...

Powiedz »Stop«

Projekt szkoleniowy z zakresu promocji odpowiedzialnego i kontrolowanego grania. Program adresowany jest do operatorów gier hazardowych.

Więcej...

Leczenie zaburzeń snu

Podstawowym warunkiem prawidłowego funkcjonowania w czasie dnia jest odpowiednia ilość prawidłowego snu.

Więcej...

Dla przedsiębiorcy

OFERTA SZKOLENIA


Alkohol, narkotyki i inne środki psychoaktywne,
PRACOWNIK, KTÓRY NADUŻYWA



DLA KOGO

Program adresowany jest do pracodawców, który pragną zwiększyć wiedzę oraz umiejętności, własne oraz pracowników, z zakresu pomocy osobom nadużywających substancji psychoaktywnych w ramach oddziaływań firmy.

CELE

Celem szkolenia jest umożliwienie pracodawcom i wybranym pracownikom zdobycia wiedzy i umiejętności z zakresu pomocy osobie uzależnionej czy nadużywającej, będącej pracownikiem danej firmy.

Korzyścią dla firmy jest utrzymanie przeszkolonego już pracownika zamiast rozstawania się z nim, a następnie poszukiwanie nowego pracownika (który może w przyszłości przysparzać więcej kłopotów niż ten zwolniony) oraz finansowania jego szkolenia na stanowisku pracy. Ponadto wymienić można następujące korzyści płynące dla firmy w związku z zastosowaniem wiedzy i umiejętności zdobytych podczas szkolenia:

  • Spadek zachorowalności/nieobecności.
  • Spadek wypadkowości.
  • Poprawa jakości pracy i zwiększenie wydajności.
  • Bardziej osobiste angażowanie się pracowników w sprawy firmy.
  • Pozytywna identyfikacja z firmą.

SPOSÓB REALIZACJI

Szkolenie o charakterze wykładowo-warsztatowy. Realizowane będzie z zastosowaniem metod nauczania takich jak: wykład, ćwiczenia , studium przypadku, dyskusj.. Każdy uczestnik szkolenia otrzyma opracowane materiały dydaktyczne oraz zaświadczenie o odbyciu szkolenia.
W ramach realizacji projektu przewidziano 5 sesji szkoleniowych. Każdy uczestnik weźmie udział w jednej sesji.

Czas trwania szkolenia : 5 h

Ramowy program szkolenia:

1 Moduł Narkotyki i inne środki psychoaktywne, rodzaje narkotyków (tablice poglądowe)-podstawowy podział, wygląd i drogi podawania poszczególnych substancji, działanie fizjologiczne, zmiany w wyglądzie i w zachowaniu (tablice poglądowe) wywołane poszczególnymi substancjami.

2 Moduł Mechanizmy rządzące uzależnieniami. Konsekwencje psychospołeczne i zdrowotne zażywania narkotyków. Rodzaje wsparcia i pomocy osobie nadużywającej narkotyków.

3 Moduł Alkohol, działanie fizjologiczne, aspekty psychospołeczne nadużywania alkoholu, konsekwencje zdrowotne nadużywania alkoholu, rodzaje wsparcia i pomocy osobie nadużywającej alkoholu,

4 Moduł Aspekty prawne – ustawa o życiu w trzeźwości, ustawa o zapobieganiu narkomanii.

5 Moduł Alkomat (obsługa), testy na obecność środków odurzających (rodzaje, wykonanie).

6 Moduł Dyskusja, pytania

FAKTY

Wczesne diagnozowanie uzależnień i udzielanie pomocy pracownikom to filozofia związana z programami wspierania pracowników. W tej koncepcji przyjmuje się, że zwalnianie nie opłaca się, bo lepiej zapobiegać, a jeśli już wystąpią przypadki kwalifikujące pracownika do zwolnienia dyscyplinarnego, to lepiej nakłonić go do terapii w placówce leczenia uzależnień i później przyjąć z powrotem. Employee Assistance Programme (EAP) nazywane u nas Programami Wspierania Pracowników (PWP) czy Programami Pomocy Pracownikom (PPP) zastosowane po raz pierwszy w latach 40. w USA zyskały dużą popularność (w latach 60. stosowało je już podobno 60 proc. amerykańskich firm). W Polsce lat 90. wprowadzano je głównie w oddziałach zagranicznych koncernów, które promowały sprawdzone w innych krajach rozwiązania.

Zaletą programów jest fakt, że nie ograniczają się do problemów związanych z uzależnieniami, ale pomoc dotyczy różnych spraw osobistych i zawodowych, które mogą negatywnie wpływać na zdrowie i kondycję psychiczną zatrudnionych. Uwzględniając fakt, że źródłem kłopotów są często problemy domowe, opiekę rozszerza się na najbliższą rodzinę zatrudnionych. Przez wiele lat obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczyły głównie spraw związanych z tzw. technicznym bezpieczeństwem w miejscu pracy. Dopiero w latach 70. ubiegłego stulecia zwrócono uwagę na potrzebę zapewnienia pracownikom warunków chroniących ich zdrowie, jak również zaczęto dbać o komfort warunków pracy.

Logowanie